Jakie jest zdrowe jedzenie?

Jakie są zasady zdrowego odżywiania według nowoczesnej dietetyki? Odżywiaj się regularnie, staraj się wybierać produkty, które są jak najmniej przetworzone, jedz codziennie, jak najwięcej warzyw i owoców oraz ogranicz spożywanie prostych węglowodanów.

To tylko jedne z ważniejszych zasad, które promowane są przez dietetyków. Dotyczą one zdrowego odżywiania. Warto również pamiętać, że podczas wyboru jedzenia należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo Żywności i Żywienia. W celu weryfikacji kupowanych produktów należy kierować się certyfikatami.

Prawidłowe zarządzanie bezpieczeństwem żywności to jeden z kluczowych czynników, które mają wpływ na jakość świadczonych usług. Na straży systemu bezpieczeństwa Żywności i Żywienia stoją normy, które wyznaczone są przez ISO 22000, a także standardy sieciowe BRC i IFS.

Certyfikat BRC 

Certyfikat BRC opiera się na międzynarodowym standardzie, który został opracowany przez brytyjskie konsorcjum detalistów. Przyznawana jest on zakładom produkcyjnym i dostarczającym artykuły spożywcze,  które zajmują się dostarczaniem żywności do sieci handlowych, a także zakładów, które muszą spełnić wymagania dotyczące jakości i bezpieczeństwa żywności. To produkty które odpowiadają globalnym standardów żywności,  które związane są i uznawane są przez GFS i certyfikat BRC. To świadectwo, które świadczy o realizacji standardów w zakresie następujących obszarów: zaangażowanie kierownictwa, planu bezpieczeństwa żywności, norm dotyczących zakładu,  kontroli produktów, kontroli procesu, a także wymagań, które związane są z personelem. Produkty z certyfikatem BRC są dostępne w innych sieciach handlowych. 

Certyfikat IFS

Jest on dedykowany producentom żywności, a także firmom które zajmują się artykułami spożywczymi. Certyfikat ten został opracowany w  2000 roku, a został on stworzony przez zrzeszenie niemieckich i francuskich detalistów. Jest on powszechnie uznawane na całym świecie. Dostać go można między innymi za zarządzanie zasobami, zarządzanie systemem jakości i bezpieczeństwa żywności, a także dzięki pomiarom i analizą i dokładnemu badaniu całej żywności.

Zdrowe jedzenie – jak wpływa na organizm? 

Zapewne zdajesz sobie sprawę,  że zdrowe odżywianie ma pozytywny wpływ na twoje życie. A jednak wiele osób zapomina o tym,  aby zdrowo się odżywiać. Pokarmy mają za zadanie dostarczyć do organizmu niezbędnych składników odżywczych, w tym energii, witamin i składników mineralnych. To właśnie jedzenie jest jedynym sposobem na ich pozyskanie.  Tak więc to co wybierasz determinuje jakość składników odżywczych, które dostarczone są do twojego ustroju. Z kolei ich jakość wpływa na twoje samopoczucie i wydajność w ciągu dnia.

Zastanów się, jaki rodzaj jedzenia częściej pojawia się w twoim jadłospisie – nieprzetworzone, przygotowane ze świeżych składników dania czy wysokoprzetworzone posiłki z półproduktów dostępnych w sklepach. Niestety żywność przetworzona zawiera chemiczne dodatki – wzmacniacze smaku, barwniki, aromaty i substancje konserwujące. Im częściej sięgasz po produkty z tej drugiej grupy, tym bardziej narażasz się na negatywne skutki w postaci nadwagi, problemów z koncentracją czy reakcji alergicznych.

Warto pamiętać, że żywienie ma ogromny wpływ na pracę naszego umysłu. Wpływa między innymi na procesy chemiczne, które zachodzą w naszym organizmie. Przykładowo prozac podnosi poziom serotoniny w mózgu. Podobne działania wywołuje spożywanie produktów pełnoziarnistych – mają niezastąpiony wpływ na zwiększenie poziomu serotoniny,  powodują więc lepsze samopoczucie i zwiększają siły witalne. Wspierają również organizm w radzeniu sobie w sytuacjach stresowych.

Żywność ma również wpływ na nasze ciało. Skóra i cera odzwierciedlają przede wszystkim, to co jemy i pijemy. Nawet jeżeli korzystamy z najlepszych kosmetyków wysokiej jakości, to niestety nie będą one wystarczające i efekty ich działania nie będą optymalne. Kluczem do pięknego wyglądu skóry jest odpowiednie nawodnienie. Warto zadbać też o umieszczenie w diecie produktów bogatych w witaminy A, E oraz mikroskładniki jak selen czy cynk.

Nie można również zapomnieć o wpływie żywienia na naszą kondycję fizyczną, a także aktywność seksualną. Połączenie diety z realną aktywnością fizyczną może znacząco zwiększyć komfort życia, nawet mimo upływających lat i nieuchronnego starzenia się organizmu. 

Stres to jeden z problemów, z którym boryka się niemal całe społeczeństwa, radzimy sobie z nim w różny sposób. Trzeba jednak zaznaczyć, że długotrwały stres negatywnie wpływa na nasze zdrowie, ponieważ wpływa na spadek poziomu serotoniny. Serotonina jest jednym z najważniejszych neuroprzekaźników, który ma wpływ na nasz nastrój. Skutkiem jego obniżenia może być pogorszenie się nastroju, a także pojawienie się objawów depresji. Serotonina powstaje z aminokwasu, który nazywa się tryptofan.  Niewiele osób wie, ale nasz organizm nie jest zdolny do jego produkcji. Tak więc ten składnik musi zostać dostarczony do organizmu wraz z pożywieniem. Tryptofan występuje głównie w pełnowartościowym białku: jajkach, twarogu i mięsie. Pomocne będzie również spożywanie magnezu zawartego w orzechach, kaszach, migdałach i pieczywie. 

Sprawdź dostępne w ofercie plany dietetyczne.

Żywność przetworzona

Żywność przetworzona to problem,  który pojawił się w naszym społeczeństwie już lata temu. Warto zastanowić się, czym tak naprawdę jest i dlaczego jest taka groźna. Najbardziej popularne przykłady przetworzonej żywności to między innymi fast-foody,  a także gotowe danie, które wystarczy podgrzać w kilka minut w mikrofalówce.

Wartość kaloryczna tego typu produktów jest najczęściej niezwykle wysoka w przeciwieństwie do zawartości pozostałych składników odżywczych. Mimo tego, że żywność tego typu prezentuje się i pachnie atrakcyjnie to jej regularne spożywanie może prowadzić do rozwoju otyłości oraz innych chorób cywilizacyjnych (otyłości, nadciśnienia czy miażdżycy).

Dlaczego żywność przetworzona przyczynia się do rozwoju tych chorób? Żywność przetworzona jest poprawiana pod względem wyglądu i  struktury jedzenia. Producenci decydują się na dodawanie do niej sztucznych barwników i koncentratów. Nie stronią również od cukru, soli i tłuszczu. Patrząc na wysoko przetworzone jedzenie nie zdajemy sobie sprawy, ile tych składników jest w niej zawarte.

np. w 2-litrowej butelce coli znajduje się aż 70 kostek cukru! Jeśli chcesz sprawdzić zawartość cukru w kupowanych produktach sprawdzaj na etykietach pozycję cukry proste.

Żywność wysokoprzetwarzana to produkty,  które poddane są obróbce technologicznej. To znaczy, że są one przetwarzane na skalę przemysłową. Te skomplikowane procesy można przeprowadzać jedynie w zakładach wyposażonych w odpowiednie oprzyrządowanie. Przetworzenie produktów na skalę przemysłową to proces, który ma między innymi na celu przedłużyć ich okres przydatności do spożycia. Takie efekty można uzyskać między innymi stosując rozmaite dodatki. Czasem nawet takie,  które są szkodliwe dla zdrowia. Niezdrowe składniki, jeżeli spożywamy je regularnie i w dość sporych ilościach, mogą powodować rozmaite dolegliwości. Tak więc spożywanie żywności przetworzonej może doprowadzić do alergii i astmy, a także zapalenia skóry. 

Zbilansowana dieta – co w niej umieścić?

Zdrowa dieta powinna być przede wszystkim dobrze zbilansowana,  takie stwierdzenie usłysz na pewno każda osoba, która uda się po poradę do dietetyka. To jest najbardziej proste i powszechne zalecenie, ale również może wydawać się dla wielu osób nieprecyzyjne. Co to właściwie oznacza zbilansowana dieta? Zbilansowane posiłki powinny składać się z właściwych proporcji składników odżywczych. Dieta zrównoważona to taka,  która uwzględnia odpowiednie proporcje wszystkich składników odżywczych. Tak więc uwzględnia ona wartości białka, tłuszczy, węglowodanów, a także witamin i składników mineralnych.

Według najnowszych badań i zaleceń dietetyków ilość energetyczna dostarczana z białek powinna wynosić około 10 lub 20%, tłuszczu energia powinna dawać około 20 lub 35%, a z węglowodanów 45 lub 55%. 

Dobre nawyki żywieniowe

  • Staraj się jeść regularnie

Energia pobierana jest  z pożywienia, które dostarczane jest na bieżąco. Nie ma więc potrzeby na magazynowanie składników odżywczych w postaci tkanki tłuszczowej .

  • Jedz 4 lub 5 posiłków dziennie

Gwarantuję  to stałą dostawę energii do naszego ustroju. Regularne posiłki, które spożywane są często, o mniej więcej takiej samej porze, to sposób na zdrowie, a także wymarzoną sylwetkę. 

  • Nie zapominaj o śniadaniu

Warto pamiętać o wykorzystaniu efektu drugiego posiłku. Spożywanie na śniadanie produktów z niskim indeksem glikemicznym wpływa pozytywnie na poziom glukozy podczas spożywania kolejnego posiłku. Unikanie produktów z wysokim indeksem glikemicznym powinno w znaczącym stopniu zmniejszyć napady głodu.

  • Pij więcej wody

Woda bierze udział w wielu procesach, które zachodzą w organizmie człowieka. Co więcej jest to składnik, który odpowiada za prawidłowy transport substancji odżywczych. Osoby dorosłe powinny wypijać od 1,5 L wody. Kiedy jednak pogoda jest wymagająca, temperatury sięgają wysoko powyżej 20 stopni, najlepiej wypijać do dwóch litrów wody.

  • Staraj się używać mniej soli

Dziennie powinniśmy spożywać nie więcej niż 6 g soli. Jest to jedynie mała łyżeczka. Niestety według badań dzienne spożycie soli w Polsce wynosi 15 g na jedną osobę w ciągu doby. Wszystko to dlatego, że sól występuje w niemal każdym produkcie spożywczym jako naturalny składnik.  Ponadto jest ona dodawana do żywności, która jest przetworzona. Trzeba wiedzieć, że spore ilości soli używamy również w czasie gotowania. A nadmiar soli prowadzić może do rozwoju nadciśnienia, a to z kolei może skutkować zawałem lub udarem mózgu. 

Do czego prowadzi niezdrowy styl życia?

Uważa się, że szczupłe ciało jest symbolem zdrowia i sukcesu. Smukła osoba, która jest wysportowana postrzegana jest jako bardziej energiczna i zaradna. Jednak przyczyną otyłości może być wiele czynników,  które niekoniecznie związane są z nieprawidłowym odżywianiem. Niezdrowy tryb życia prowadzi nie tylko do otyłości i zwiększenie się masy tłuszczowej ciała,  ale przede wszystkim do obniżenia odporności organizmu, a także do zaburzenia pracy całego ustroju.